tauras concert hall, Vilnius

Geïnspireerd door het werk van de Litouwse kunstenaar M.K. Čiurlionis, hebben we ons architectonisch concept voor de Nationale Concertzaal gebaseerd op de dualiteit van twee thema’s: ‘de berg’ en ‘de wolk’.

De berg ontwikkelt zich uit het bestaande landschap en vormt een verlengstuk van de Tauras-heuvel, binnen in het gebouw. De berg verschijnt als een stevig, solide volume en herbergt de grote concertzaal. Meerdere hellingen en trappen zijn uitgehouwen in de berg om toegang te geven tot de diverse ingangen van de grote zaal. Rondom de berg slingert een buitenpad, dat toegang biedt tot het dak van het gebouw, waar buitenactiviteiten plaats kunnen vinden en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Vilnius. De wolk zweeft boven de grond en lost uiteindelijk op in het plafond. Verborgen in de wolk vinden we de kleine zaal, evenals een aantal extra voorzieningen.

De Plaza aan de oostkant van het gebouw, dat bovenop de ondergrondse parkeergarage is gelegen, fungeert als toegangsplein voor de bezoekers, die vanuit alle richtingen het gebouw kunnen benaderen. Als multifunctionele openbare ruimte biedt het ruimte aan een verschillende openluchtfestiviteiten, terwijl het een levendige verbinding vormt tussen de hoofdingang van het concertgebouw en het park.

Slechts door een glazen gevel van het omliggende park gescheiden, wordt het concertgebouw een verlengstuk van het park en een multifunctioneel platform voor de stad

In de leegte tussen de berg en de wolk faciliteren we de ‘publieke ruimte’ van het concertgebouw. De entreevoorzieningen, de lobby, het restaurant en andere vrij toegankelijke functies bevinden zich hier. Slechts door een glazen gevel van het omliggende park gescheiden, wordt het concertgebouw een verlengstuk van het park en een multifunctioneel platform voor de stad.

Aangekomen op de top van de heuvel staat de bezoeker vóór een gebouw dat lichtheid, openheid en vreugde uitstraalt. Als de glazen gevel omhoog schuift en opengaat, verdwijnen de grenzen tussen binnen en buiten en gaan park en foyerruimte in elkaar over. Door een wolk van dunne onregelmatige cilinders, die als bevroren regen aan het plafond hangen, betreedt men de grote foyer van het concertgebouw, in een ruimte die dienst doet als de belangrijkste openbare ruimte van het gebouw. Het is een levendige, informele ruimte, die publiek toegankelijk is, onafhankelijk van de concertagenda.  

Eén van de belangrijkste onderdelen van de ruimte is het restaurant, verzonken in de vloer onder de grootste wolk. Het is een gezellige, intieme ruimte waar gezinnen kunnen genieten van een brunch op zondag, een young professional overdag op zijn laptop kan werken of een ouder echtpaar ’s avonds kan genieten van een pianoconcert. Bij het restaurant is een open podium voorzien, waar spontane optredens plaats kunnen vinden. Andere functies in de foyerruimte zijn de receptie, de garderobe en het commerciële voorzieningen, zoals een boekwinkel.

De wolk is opgebouwd uit honderden cilinders, opgehangen aan het plafond, die het licht filteren, de akoestiek in de foyer dimmen en het effect van een sluier creëren.

Via de grote, met koper beklede trap, gelegen in het noordelijke deel van de foyer, hebben bezoekers toegang tot de kleine zaal. Het is een multifunctionele zaal, die van amfitheateropstelling kan worden getransformeerd naar vlakke vloer opstelling. De indeling en de akoestiek van de zaal kunnen worden aangepast aan de verschillende soorten muziekuitvoeringen en -repetities. De sfeer van de zaal is qua decor en verlichting vergelijkbaar met die van een poppodium. Speciaal ontworpen verticale verlichtingsstrips veranderen de identiteit van de zaal en de sfeer, afhankelijk van het type uitvoering.

Het hoogtepunt van het gebouw, als bekroning van de reis – van helemaal onderaan de heuvel, door het park, naar de Plaza en het gebouw in – is het dak van het concertgebouw, van waar men een fenomenaal uitzicht heeft op het stadscentrum van Vilnius

Als bezoekers kaartjes hebben gekocht voor een concert, gaat de reis verder op de berg, die de grote zaal huisvest. De berg is een monumentaal onderdeel van het concertgebouw. Het betreden van de grote zaal is een sereen en bijzonder moment. Het podium van de zaal is verzonken onder de grond, op -1 niveau, terwijl het publiek de zaal betreedt van niveau 1 en 2, afdalend naar hun stoelen, richting het podium.

De zaal is georganiseerd volgens het vineyard-type, waarbij het publiek van alle kanten het podium omringt. De tribunevorm is enigszins onregelmatig en asymmetrisch, zoals de rotsachtige terrassen van de berg. Het orgel is in een nis geplaatst, uitgehouwen in de wand achter het podium. Aan die kant bevindt zich ook het koorbalkon. Donkere houten vloeren en plafonds, evenals de messing details van de leuningen, dragen bij aan de chique uitstraling van het interieur.

Het hoogtepunt van het gebouw, als bekroning van de reis – van helemaal onderaan de heuvel, door het park, naar de Plaza en het gebouw in – is het dak van het concertgebouw. Om bij de daktuin te komen, kunnen bezoekers de monumentale trap in de foyer nemen of de openbare buitenhelling aan de oostkant van de berg. Beide routes leiden naar een indrukwekkend terras met een fenomenaal uitzicht op het stadscentrum van Vilnius. Het licht getrapte kunstmatige landschap op het dak doet dienst als een informeel theater, waar de bezoekers kunnen zitten en genieten van een voorstelling of gewoon een panoramisch uitzicht over de stad hebben. De bar op het dak maakt het mogelijk om evenementen te organiseren tijdens mooie zomeravonden.

Het restaurant, verzonken in de vloer onder de grootste wolk, is een gezellige, intieme ruimte, waar gezinnen kunnen genieten van een zondagse brunch, een young professional overdag aan zijn laptop kan werken of een ouder echtpaar kan genieten van een pianoconcert in de avond
Projectdetails
  • Locatie
  • Vilnius, Litouwen
  • Opdrachtgever
  • Gemeente Vilnius
  • Ontwerp
  • 2019
  • Oppervlak
  • 16.700 m2
  • Programma
  • Concertgebouw
  • Opdracht
  • Prijsvraag
  • Team
  • Patrick Meijers, Jeroen Schipper, Filippo Garuglieri, Haneen Al Hafadhi, Athanasia Kalaitzidou, Paulina Kurowska, Matilde Miuzzi, Julija Osipenko, Rutger Schoenmaker, Elena Staskute
  • Adviseurs
  • ABT, Felixx Landscape Architects
  • Visuals
  • Vero Visuals, Orange Architects